رفتن زال به نزد رودابه

عکس از فرشته: زال و سیمرغ- آرامگاه فردوسی  

زال و سیمرغ- آرامگاه فردوسی

برداشت از فتوبلاگ فرشته 

 داستان را با آوای  فلورا بشنوید  

 

زال و رودابه

 

چو خورشید تابنده شد ناپدید،

در ِ حجره بستند و گم شد کلید،

پرستنده شد سوی دستان سام

که:« شد ساخته کار ؛ بگذار گام.»

سپهبَد سویِ  کاخ بنهاد روی،

چنان چون بُوَد مردم ِ جفت جوی

برآمد سیه چشم گلرخ به بام؛

چو سرو سَهی، بر سرش ماهِ تام.

چو از دور دستانِ سام سوار

پدید آمد، آن دختر ِنامدار،

دو بیجاده بگشاد و آواز داد

که:« شاد آمدی، ای جوانمرد! شاد.

درود جِهان آفرین بر تو باد!

خَم چرخ گردان زمین بر تو باد!

پرستنده خرٌمدل و شاد باد !

پیاده بدین سان ز پرده سرای،

چنانی ، سراپا، کو کرد یاد. 

برنجیدت این خسروانی دو پای.»

سپهبد کزان گونه آوا شنید،

نگه کرد و خورشید رخ را بدید.

شده بام از او گوهر تابناک؛

به جای گُلَش، سرخ یاقوت خاک.

چنین داد پاسخ که:« ای ماه چهر

درودت ز من، آفرین از سپهر!

چه مایه شبان، دیده اندر سماک،

خروشان بُدم پیشِ یزدانِ پاک!

همی خواستم تا خدایِ جهان

نماید به من  رویت، اندر نهان.

کنون شاد گشتم، به آواز ِ تو؛

بدین چرب گفتار ِ با ناز ِ تو.ِ

یکی چاره‌ی راهِ دیدار جوی؛

چه پرسی،تو بر باره ومن به کوی؟!»

پریروی گفت ِسپهبَد شنود

ز ِ سر شَعر ِشبگون همی برگشود.

کمندی گشاد او ز سرو ِبلند

کس از مشک از آن سان نپیچد کمند.

خَم اندر خَم و مار بر مار بر

بر آن غبغبش، نار بر نار بر

بدو گفت:« بر یاز و برکش میان؛

بر ِشیر بگشای و چنگ ِکَیان.

بگیر این سیه گیسو از یک سوام

ز بهر ِتو باید همی گیسوام.»

نگه کرد زال اندر آن ماه روی؛

شگفتی بماند، اندر آن روی و موی.

چنین داد پاسخ که:« این نیست داد

چنین روز، خورشیدِ روشن مباد،

که من دست را خیره در جان زنم؛

برین خسته دل، تیز پیکان زنم!»

کمند از رهی بستَد و داد خم؛

بیفگند خوار و نزد هیچ دم.

به حلقه درآمد سر ِکنگره

برآمد ز بُن تا به سر، یکسره.

چو بر بام ِآن بارهء شست باز

برآمد، پریروی و بردش نماز.

گرفت آن زمان دستِ دستان به دست

برفتند هر دو به کردار مست.

فرود آمد از بام ِکاخ ِبلند

به دست اندرون، دست ِشاخ ِبلند.

سوی ِخانه‌ی زرنگار آمدند؛

بدان مجلس شاهوار آمدند.

بهشتی بُد آراسته، پر ز نور؛

پرستنده بر پای و در پیش، حور.

شگفتی بماند اندر او  زالِ زر

بدان روی و آن موی و بالای و فر.

ابا یاره و طوق و با گوشوار؛

ز دیبا و گوهر چو باغ بهار،

دو رخساره چون لاله اندر سَمن؛

سر جعدِ زلفش شکن بر شکن.

همان زال، با فرٌ شاهنشهی،

نشسته بر ِ ماهِ با فرٌهی.

حمایل یکی دشنه اندر برش؛

ز یاقوتِ رخشان، سر و افسرش.

همی بود بوس و کنار و نبید

مگر شیر کو گور را نَشکَرید.

سپهبد چنین گفت با ماه‌روی

که ای سرو سیمین،پر از رنگ وبوی!

منوچهر چون بشنود داستان،

نباشد بدین کار همداستان.

همان سام نیرم برآرد خروش؛

کف اندازد و بر من آید به جوش؛ 

ولیکن سر مایه جان است و تن؛

همان خوار گیرم! بپوشم کفن.

پذیرفتم از دادگر داورم،

که: هرگز ز پیمان تو نگذرم.

شوم پیش یزدان ستایش کنم

چو ایزد پرستان نیایش کنم

مگر کو دل سام و شاه زمین

بشوید ز خشم و ز پیکار و کین

جهان آفرین بشنود گفت من

مگر کآشکارا شود جفتِ من!»

بدو گفت رودابه :«من همچنین

پذیرفتم از داور داد و دین

که: بر من نباشد کسی پادشا،

جهان آفرین بر زبانم گوا

جز از پهلوانِ جهان، زالِ زر

که با تخت و تاج است وبا زیب و فر.»

همی مهرشان هر زمان بیش بود

خرد دور بود آرزو پیش بود

چنین تا سپیده برآمد ز جای

تبیره برآمد ز پرده‌سرای

پس آن ماه را شاه پدرود کرد

بر خویش تار و برش پود کرد

ز بالا کمند اندر افگند زال

فرود آمد از کاخ فرخ هَمال.

 /پ 

در ادامه: معنی واژه ها

آشکار شدن: از پرده بر آمدن، علنی شدن                  زیب و فر: آرایش و شکوه

افسر: تاج سام                                                     نیرم: سام نریمان، جدّ رستم

ایچ: هیچ                                                             سرو سه ی: سرو بلندبالا

باره: دیوار، حصار قلعه                                            سماک: نام ستاره ای است، در اینجا بمعنی

بیجاده: یاقوت                                                       آسمان است

پدرود: وداع، بدرود                                                  سمن: گلی سفید رنگ و خوشبو

پرده سرای: سراپرده، بارگاه پادشاهان                       شاخ بلند: مراد قامت زال است

پرستنده: پرستار، کنیز                                           شید: خورشید

تام: تمام، کامل، درست                                         شَعر: جامه ابریشمی ظریف

تبیره: دهل، کوس، طبل و نقاره                               شکردن و شکریدن: شکار کردن و شکستن

جعد: موی، گیسو، موی پیچیده                               طوق: گردن بند

جفت جوی: جویند جفت و همسر                            فر (فرّه): فروغ ایزدی، بزرگی و هوش،

جوش: آشفتگی ، بی قراری                                    شکوه و زیبائی

حمایل: آویزه شمشیر                                           فرخ همال: آنکه زن نیک دارد، کسی که همدم

خم اندر خم: مجعّد                                               و دوست خوب دارد

خوار: آسان، راحت                                                کنگره: دندانه های بالای دیوار قصر و

خوار گرفتن: بی اعتبار گرفتن، ناچیز شمردن               حصار قلعه

خیره: بیهوده، بی دلیل                                           گوا: گواه، شاهد

در حجره بستند: کنایه از تاریک شدن کامل شب است گور: خر دشتی ، خر گور، گورخر

دستان: لقب زال                                                  نبید: شرابی که از خرما یا مویز یا عسل سازند

دو بیجاده بگشاد: دو لب را از هم گشود                    نماز بردن: تعظیم کردن

رنگ و بوی: فرّ و زیبائی                                         همداستان: موافق

رهی: بنده، خدمتگار                                            یاره: دستبند

نظرات 13 + ارسال نظر
فرشته جمعه 4 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 00:36 http://fershteh.aminus3.com

سلام
چقدر این برخورد زیبا ست وچقدر با تشبیهات زیبایی توصیف شده
..از این قسمت خیلی خوشم اومد
بدو گفت رودابه :«من همچنین


پذیرفتم از داور داد و دین

که: بر من نباشد کسی پادشا،


جهان آفرین بر زبانم گوا

جز از پهلوانِ جهان، زالِ زر


که با تخت و تاج است وبا زیب و فر.»

همی مهرشان هر زمان بیش بود


خرد دور بود آرزو پیش بود

چنین تا سپیده برآمد ز جای


تبیره برآمد ز پرده‌سرای

پس آن ماه را شاه پدرود کرد


بر خویش تار و برش پود کرد

ز بالا کمند اندر افگند زال


فرود آمد از کاخ فرخ هَمال
....
این گفتگو خیلی لطیف وزیبا بود
پاینده باشید

درود
معنای «پادشا» در این مصرع:

«بر من نباشد کسی پادشا»

خیلی پر معنی است و این آخر این پیوند ِ خجسته ، است.

راستی به نظرم «پادشا» در کل شاهنامه آن معنایی را ندارد که ما در ذهن داریم، شاید معنی پادشاه در اینجا را خوب نشان دهد.

هر زمان که وقت داشتی در سکوت همراه خواندن داستان، صدای استاد کزازی را هم گوش بده ، نتیجه اش را می بینی!

این قسمت ها از پر معنا ترین قسمت های شاهنامه است.
خوشحالم که همراه ما شدی.

پروانه شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 13:48

فلورای گرامی
دمت گرم و دلت شاد

شهرزاد شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 14:59

وقتی به اینجا میام روحم تازه می شه، عکس‌های قشنگ و چشم‌نواز فرشته گرامی، شاهنامه خوانی آقای مهدی بهشت گرامی، شما و حالا صدای گرم فلورای عزیز، گفتگوهای دوستانه و خواندنی و ... من رو به مهمانی بزم و رزم خوش فردوسی و شاهنامه اش می بره و این آوای ماندگار زمان و تاریخه که در تک تک این نوشته‌ها، واژه‌ها، صداها، تصاویر حضور داره و همه این ها عجیب نیست وقتی عشقی زیاد در پس این همراهی و دوستی هست و این همه خوبی و زیبایی رو در کنار هم جمع می کنه

ممنونم از شما و همه خوبان و همراهان این انجمن

پاپلی شنبه 5 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 17:37 http://www.pappeli.blogfa.com/

سلام دوست همنامم
ممنون از لطفت
درست گفتی
پاپلی همون پروانه ست به زبان مازندرانی
از لنتانن دس زدم مازندرانی باشید
اما من متاسفانه مازندرانی نیستم
اسم پاپلی یادگار یکی از دوستای خوب مازندرانیمه...

درود بر پاپلی

از ایالت هیرکان هستم.
http://photoashand.blogfa.com/post-769.aspx

سروی یکشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 15:38 http://matrook.blogsky.com/

خب من این پست رو هم خوندم و بشدت مجذوب توصیف ها شدم . گاهی فکر می کنم چقدر تشبیه ها و استعاره هایی که خودم در نوشته هام به کار می برم محدود هستند . این که فردوسی این قدر خلاقیت داشته در ربط دادن کلمات و عبارات به هم واقعن تحسین برانگیزه .

باز هم ممنون بابت معنی کلمات

...

و ...
شنیدن صدای فلورای عزیز خیلی غافلگیرکننده بود .
ممنون فلورا جان بابت خوندن این بخش .
دوستش دارم


...

این خیلی خوبه که دیگران - غیر از آقای مهدی بهشت - شاهنامه رو بخونن ، خیلی خوبه . اگه من بلد بودم شاهنامه رو درست بخونم و اعتماد به نفسش رو هم داشتم دوست داشتم که بخونم ...
اما خب خوشبختانه یا بدبختانه شرایطش رو ندارم .

با این وجود فکر می کنم خوبه که در کنار خوانش دیگران ، آقای مهدی بهشت هم بخونن تا یه آرشیو کامل از شاهنامه با صدای ایشون داشته باشیم . چون تا حالا همه ی قسمت ها رو ایشون خوندن و از مرحله ی آزمون و خطا گذشتن . روی صداشون تسلط دارن و درست هم می خونن .

فلورا یکشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 22:20

دوستان به من لطف دارندُ که اشتباهاتم رو ندیده میگیرن!

اما درمورد بیتهای این بخش :
غیر از بیتهای آخر که بسیار زیبا هستن و کمی جای صحبت دارن‌ُ بقیه ی بیتها بیشتر به جهت توصیفهای زیبایی که در کلام فردوسی اومده زیباست... ذوق و قریحه ی فردوسی ذوقی خداداد هستش که هیچکس با تمرین و آموزش وتلاش و پشتکار و کوشش به این مقام نمیرسه!

بقول عباس صفاری:

خوشا به حال شاعران نظر کرده ای که
بیت اول شعرشان
هدیه ی خدایان است

واقعا گاهی اونقدر کلام فردوسی منو تحت تاثیر قرار میده که با خودم کلام ؛عباس صفاری ؛ رو تکرار میکنم... و به سر خدایان نق میزنم که چرا در این زمانه کمتر ازین هدیه ها به بشریت عطا میکنن...

این رو هم بگم که اینکه نوشتم به این مفهوم نیست که خود فردوسی هیچکاره بوده و ثروت خدادادی در اختیار داشتهُ بلکه اینقدر روح بزرگی داشته که تونسته چنین هدیه ای رو بگیره!

در خصوص بیتهای اخر که زال میگه:

پذیرفتم از دادگر داورم،
که: هرگز ز پیمان تو نگذرم.

و رودابه در جواب میگه:

بدو گفت رودابه :«من همچنین
پذیرفتم از داور داد و دین

که: بر من نباشد کسی پادشا،
جهان آفرین بر زبانم گوا

جز از پهلوانِ جهان، زالِ زر
که با تخت و تاج است وبا زیب و فر.»

بنظر من این دو کلام از سام و رودابه مثل سوگند ازدواج هست و چقدر زیبا و آیینی بیان شده حتی مثل سوگند های رسمی از جهان آفرین هم یاد شده بدون اینکه از هیچ دین خاصی کلامی وام گرفته شده باشه حتی از دین زرتشت!

توضیح و توجه دادن پروانه جانُ در مورد مفهوم ویژه ی پادشاه در سوگند رودابه و در کل شاهنامه بسیار بجا بود ... ممنونم

فلورا یکشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 22:25

از شهرزاد گرامی خواهش میکنم در باره ی مصرع :

"دو چشمش چو دو نرگس قیرگون"

که در ابیات قسمت قبل اومده برای ما توضیح بدن، من نمیتونم خودمو توجیه کنم یاری سبزتان را دریغ نفرمایید

ممنون

شهرزاد دوشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 10:26

سبز و سرزنده باشی فلورا جان

در بیت مورد اشاره فردوسی، برای تشبیه درشتی و سیاهی چشم زال دو مشبه به را به صورت اضافه و به دنبال هم به کار برده:

دو چشمش چو دو نرگس قیرگون:
"چشم" مشبه و "نرگس" و "قیرگون" هر دو مشبه به هستند. چشمان زال از لحاظ درشتی به گل نرگس و از نظر سیاهی به قیر تشبیه شده و تصویری دور از انتظار و متفاوت (چشمی که مانند نرگس ِ سیاه است) را پدید آورده.
به این نوع تشبیه که یک مشبه به چند چیز مانند می‌شود، در علم بدیع تشبیه جمع گفته می‌شود.

پروانه دوشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 14:26

چه کوتاه! تنها با سه بیت:

چو خورشید تابنده شد ناپدید،/ در ِ حجره بستند و گم شد کلید،
پرستنده شد سوی دستان سام/ که:« شد ساخته کار ؛ بگذار گام.»
سپهبَد سویِ کاخ بنهاد روی،/ چنان چون بُوَد مردم ِ جفت جوی

می فهمیم وقتی هوا تاریک شد یکی از پرستاران رودابه میرود زال را خبر می کند و زال ِ«جفت جوی»سریعا پای کاخی، که در آن را قفل و کلید کرده اند، حاضر می شود!!
همه چیز کوتاه و به زیبایی بیان شده.

این واژه ساخته فردوسی«جفت جوی» از واژه هایی که بسیار دوست دارم .بسیار واژه ی محترمی است.

همین الان متوجه شدم بیت ها شماره گذاری نشده. با پوزش به زودی جبران می شود.

رودابه هم به گفته زال چه «چرب زبان » است ، که می گوید:
پیاده بدین سان ز پرده سرای،
برنجیدت این خسروانی دو پای.»
روشن شد زال پنهانی با پای پیاده خودش را به آنجا رسانده!
«خسروانی دو پایشان خسته شد

شب تا سپیده ی صبح، زال در کنار رودابه به سر می برد و فردوسی چه مودبانه می فرماید:
همی بود بوس و کنار و نبید
مگر شیر کو گور را نَشکَرید

در پایان چه زیبا هر دو پیمان وفاداری تا پای جان می بندند.

این بیت هم پر معنی است:
«همی مهرشان هر زمان بیش بود
خرد دور بود آرزو پیش بود»

اشاره به مهری که بالاتر از خرد بود.

در آغوش کشیدن زال به رودابه هم بسیار تشبیه نابی است:
«پس آن ماه را شاه پدرود کرد
بر خویش تار و برش پود کرد»

در بیشتر تشبیهات رودابه به ماه «تشبیه» شده است. این تشبیه برایم کمی پرسش بر انگیز است!

فرشته دوشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 16:26 http://fershteh.aminus3.com

سلام
با تشکر از فلورای گرامی...وهمچنین شهرزاد عزیز برای حس خوبی که از دیدن عکسها بیان کردند..وتشکر از پروانه ی عزیز که باعث دیدن دوباره این زیبایی ها به وسیله ی دوربین وثبت انها شدن
ممنونم ..از همه
وارزوی شادی وموفقیت برای همه دارم
بی نهایت ممنون از لطف همه

درود
این سری عکس هایت به یاد ماندنی هستند.

فلورا دوشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 20:27

از شهرزاد گرامی بسیار سپاسگزارم
آخه من به گل نرگس ارادت خاصی دارم، کلمه ی "قیرگون" یه جورایی رنجم میداد!!

پروانه بانو
اگر امکان داره برای من هم توضیح بدین که چرا برای شما تشبیه " رودابه" یه "ماه" پرسش برانگیزه؟ چون مطمئنم دارین از افق بالاتری به موضوع نگاه میکنین.

فلورای گرامی
در پاسخ شهرزاد کمی در این باره نوشتم.

شهرزاد سه‌شنبه 8 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 09:27

ابیات این بخش بسیار زیبا هستند،‌ در کنار بیت‌هایی که دوستان اشاره کردند، بیت‌های مربوط به پیمان بستن زال و رودابه را خیلی دوست دارم و این جمله زیبا که هر دو می گویند این پیوند و مهر را از خداوندی که داور دادگر است، پذیرفته‌اند. وقتی این چند بیت را دقیق‌تر نگاه می‌کنم و با آیین ازدواج امروز مقایسه می‌کنم، دلنشینی و اصالتشون برام دو چندان می‌شه.

***
چو خورشید رخشان بشد ناپدید/ در حجره بستند و گم شد کلید....
فردوسی بیشتر توصیف‌های خود را از شب و روز در یک بیت آورده فکر می‌کنم نیم بیت دوم این بیت هم اشاره‌ و توصیف دیگری است از آمدن شب و ناپدید شدن خورشید در آسمان . تصویر آسمان تیره اینجا به حجره مانند شده که کلیدش (خورشید) گم شده است.
***

داستان زال و رودابه را در شاهنامه چاپ مسکو که آن زمان کتاب درسی ما بود، می خواندم، کنار واژه پادشا نوشته شده: پادشا مجازاً به معنی مسلط و چیره است و این بیت‌ها را هم به عنوان شاهد پایین آن یادداشت کرده‌ام:
که گر بر من این اژدهای بزرگ /که خواند ورا ناخردمند گرگ
شود پادشا چو ن پدر بشنود /خروشان شود زان سپس نغنود

***
مانند فلورای گرامی مشتاقم یادداشت‌های راهنمای شما رو درباره دلایل تشبیه رودابه به ماه بخوانم.

این بیت ها را با دیدگاهت دوباره خواندم و به گونه ای دیگر لذت بردم!

***
معنی تسلط و چیره را برای پادشاه را در اینجا اصلا دوست ندارم! به نظرم مفهوم باید قشنگ تر باشد!

معنی پادشا در نظر تنها چیرگی و تسلط نیست ما هیچ کدام چنین پادشاهی نمی خواهیم و در درازای تاریخ مردم چنان با پادشاهان مسلط کرده اند که رستم با اسفندیار کرد!

***
در کتاب های دکتر کزازی خوانده ام ایرانیان همیشه در روز کارهای بزرگ انجا می دادند و تورانیان در شب و بسیاری وقایع را در شاهنامه شاهد می آورد ، وقتی با این دید به شاهنامه نگاه می کنم می بینم برخی وقایع مهم مانند همین دیدار و یا مانند شدن رودابه به ماه باید کمی پرسش بر انگیز باشد و در پی یافتن آن هستم.
دوستان هم اگر در باره ی «ماه» مطلبی در تاریخ و فرهنگ و ادبیات ما می دانند خوشحال خواهم شد بدانم.

***

سارا دوشنبه 29 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 16:11 http://likeee.loxblog.com

سلام مطالب مفید و خوبی بود
اگ دوست داشتی به وب منم سری بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد