شاهنامه - فریدون- گرفتن قارن دژ ِ اَلان را

 

 

 

 

 داستان را از اینجا بشنوید   

گرفتن قارن دژ ِ اَلان را

به سلم آگهی رفت از آن رزمگاه؛              وزان تیرگی کاندر آمد به ماه؛

پس ِ پشتش اندر، یکی حصن بود،             برآ ورده سر تا به چرخ کبود.

چنان ساخت کاید بدان حِصن باز؛              که دارد زمانه نشیب و فراز.        1955

همی این یک سخن قارَن اندیشه کرد        که: گر سلم  پیچد روی از نبرد،

الانی دژش باشد آرامگاه؛                        سَزد گر، بر او بر،بگیریم راه؛

که گر حصنِ ِ دریا بُوَد جایِ اوی،                 کسی نگسلانَد ز بُن پای ِ اوی.

یکی جای دارد سر اندر سحاب؛                 به خارا برآورده از قعر ِ آب.

نهاده ز هر چیز گنجی به جای؛                  بر او نفگند سایه پرّ ِ همای.        1960

مرا رفت باید بدین چاره زود؛                      رکاب و عنان را بباید پَسود.

دمان شد به نزدِ منوچهر شاه؛                   بدو گفت: «کای نامورْ پیشگاه!

اگر شاه بیند، ز جنگاوران،                         به کهتر سپارد سپاهی گران.

در ِ چاره او بگیرم به دست؛                       کز آن، راه ِ جنگ است و ز آن، راه ِ جست.

بباید درفش همایون شاه؛                         هم انگشتریْ تور با من به راه.        1965

بخواهم کنون چاره‌ای ساختن؛                    سپه را به حصن اندر انداختن.

من و گُردْ گرشاسپ و این تیره شب؛            برین راز بر، هیچ مگشای لب.»

چو رویِ هوا گشت چون آبنوس،                   نِهادند بر کوههٔ پیلْ کوس.

همه نامدارانِ پرخاشجوی                          ز خشکی به دریا نِهادند روی.

سپه را به شیروی بسپرد و گفت،                که: «من خویشتن را بخواهم نهفت.    1970

شوم سوی دژبان، به پیغمبری؛                    نمایم بدو مُهر ِ انگشتری.

چو در دژ شوم، برفرازم درفش؛                    دِرَفْشان کنم تیغهای بنفش.

شما روی یکسر سویِ دژ نِهید؛                   چو من برخروشم، دمید و دهید.»

سپه را به نزدیکی دژ بمانْد،                        به شیروی ِ شیراوژن و خود براند.

بیامد؛ چو نزدیکی دژ رسید،                        سخن گفت و دژدار مُهرش بدید.   1975

چنین گفت: «کز نزد ِ تور آمدم                      نفرمود تا یک زمان دم زدم.

مرا گفت: "شو پیش ِ دژبان؛ بگوی،                که: روز و شب آرام و خُوَشّی مجوی!

تو با او به نیک و به بد یار باش؛                     نگهبان دژ باش و هشیار باش.

گر آید درفش منوچهر شاه،                         سوی دژ فرستد همی با سپاه،

تو با او به نیک و به بد یار باش                      نگهبان دژ باش و بیدار باش

شما باز دارید و نیرو کنید؛                            مگر کان سپاه وُرا بشکنید."»       1980

چو دژبان چنین گفته‌ها را شنید،                    همان مُهر و انگشتری را بدید،

همان گه در ِ دژ گشادند باز؛                          بدید آشکارا؛ ندانست راز.

نگر تا سخنگوی دهقان چه گفت،                    که: «راز ِ دل آن دیدگان درنهفت!»

- مرا و تو را بندگی پیشه باد!                         ابا پیشه‌مان نیز اندیشه باد!

به نیک و به بد، هر چه شاید بُدن،                   بباید همه داستهانها زدن. -     1985

چو دژدار با قارَن ِ رزمجوی                              یکایک به روی اندر آورْد روی،

- یکی بدسگال و یکی ساده دل ؛                   سپهبَد به هر چاره آماده دل-

به بیگانه بر، مِهر ِخویشی نهاد؛                       بداد، از گزافه، سر و دژ به باد.

چو شب روز شد، قارَنِ رزمخواه                        درفشی برافراخت چون گِردْ ماه.

خروشید و بنمود یک یک نشان،                       به شیروی و گُردانِ گردنکشان. 1990

چو شیروی دید آن درفش ِ کیان،                      همی روی بنهاد زی پهلوان.

در ِ حصن بگرفت و اندر نِهاد؛                            سران را ز خون بر سر افسر نِهاد.

به یک دست، قارن؛ به یک دست، شیر؛             به سر بر،‌ ز تیغْ آتش و آبْ زیر.

چو خورشید بر تیغ ِ گنبد کشید،                       نه آیین ِ دژ بُد، نه دژبان پدید؛

نه دژ بود گفتی، نه کشتی بر آب؛                    یکی دود دیدی، سراندر سحاب.   1995

درخشیدن آتش و باد خاست؛                         روش سواران و فریاد خاست.

چو خورشید تابان ز گنبد بگشت؛                       همان دژ نمود و همان پهنْ دشت.

بکشتند ازیشان فزون از شمار؛                         همی دود آتش برآمد، چوقار.

همه روی ِ دریا شده قیرگون؛                           همه روی ِصحرا شده رود ِ خون.

 

داستان را از اینجا بشنوید  

نظرات 16 + ارسال نظر
سروی چهارشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 10:15 http://matrook.blogsky.com/

چه خوب که دوباره شاهنامه خونی رو شروع کردیم . امروز این بیت ها رو با توضیحش از روی نامه ی باستان می خونم و بعد براتون خواهم نوشت .

امیدوارم با یاری شما دوستان بتوانیم دستی به سر و روی اینجا بکشیم و به گونه ای شایسته و بایسته شاهنامه باشد.

فریدون جمعه 26 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 11:17

در بی قراری
پرده های تاریک زندگی را، کنار می زنم
کنار پنجره، به انتظار فردایی روشن می نشینم
در آنسوی خیابان
صدای فریاد هایی شکوفه می کند
نفیر چند گلوله،
در دل شب بیتوته می کند
بعد صدای زنگ سکوت،
در گوش مان زمزمه می کند « آآآآآآآزادی...»

بسیار سپاسگزارم .

محسن جمعه 26 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 13:03 http://after23.blogsky.com

دو سه روزه است که من درگیر این بریدم.
با مقایسه با شاهنامه خودم یک چیزی در این جا به نظرم درست نمی آید.
همی این یک سخن قارَن اندیشه کرد
که: گر سلم پیچد روی از نبرد
........
در نسخه من منوچهر اندیشه می کند و به قارن می گوید..........
این ها خیلی از هم دورند.
***
چیز دیگری که هم در نامه باستان و هم نسخه من یکی است این است:
چنین گفت: «کز نزد ِ تور آمدم
نفرمود تا یک زمان دم زدم.
این را اسماعیل بفرمود می خواند. از چه نسخه ای نمی دانم ولی به نظرم بفرمود درست تر است. یعنی نفرمود را نمی فهمم و نمی توانم این نمی بیت را برای خودم توضیح بدهم. بفمود یعنی تا فرمان نداد دم نزدم.
نفرمود تا یک زمان دم زدم برایم جا نمی افتد. اصلن نمی فهمم که چه کرد.
در ضمن چون این بخش خیلی سخت بود هنوز نتوانسته ام بی مشکل بخوانمش برای صداهامون.
شاید امشب. اگر در کوچه بتن ریزی نباشد.

نسخه خالقی مطلق جلد یک که از دستم نمی دانم به کجا پرواز کرد...

اسماعیل قادر پناه از نسخه ی چاپ مسکو می خواند.

دو نسخه ژول مل و مسکو را نگاه کردم. در نسخه ژول مل «منوچهر» امده است ولی بیت های پسین با نسخه ی مسکو یکسان نیستند.
آن نسخه ای که منوچهر اندیشه می کند دنباله داستان این بیت ها است:
چو اندیشه کرد آن بقارن بگفت/کجا بود آن رازها در نهفت
چو قارن شنید آن سخن ها ز شاه/....
«نسخه ژول مول»

ولی این بیتها در نامه ی باستان و نسخه ی مسکو نیست و این قارن است که اندیشه می کند و از منوچهر شاه درفش و انگشتری تور را می خواهد:
دمان شد به نزد منوچهر شاه/ بدو گفت کای ....
..
نسخه خالقی مطلق سایت آریا بوم بدون زیرنویس:
http://www.aariaboom.com/content/view/429/326/
همی این سَخُن قارن اندیشه کرد که برگاشت مر سلم روی از نبرد

متن از :نسخه فلورانس

به نظر قارن درست می آید تا دیدگاه دیگر دوستان چه باشد.

********
در این همان صفحه از سایت آریا بوم بیت 925: «نفرمود» نوشته شده

این نقطه بالا یا پایین موجب بسیار اشتباهات شده و می شود چون نسخه های خطی همه قدیمی هستند و گاهی نقطه ای نمانده است.

تا ببینیم دوستان گرامی چه می گویند.

محسن جمعه 26 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 13:07 http://after23.blogsky.com

ببخشید دوباره:
شماره های ابیات چرا اینجا نیست؟ این جوری کار ما خیلی سخت است. می دانید که ما کمی تا قسمتی به بیماری اتساع اسافل دچاریم.
هرچند از دیروز که جلد اول نامه باستان را خریدیم دیگر به مانیتور نیاز نداریم ولی خب آدم است دیگر.......

روز پیش خودم هم دچار مشکل شدم .از این پس حتما رعایت میشود.

شماره گذاری انجام شد.

زحمت باز نویسی این متن هم را شهرزاد کشیده است.

نوشته بودید زحمت خواندن را می کشید. بسیار سپاسگزارم

پروانه جمعه 26 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 18:53


بیت ها را دوباره می خوانیم:

چنین گفت: «کز نزد ِ تور آمدم / نفرمود تا یک زمان دم زدم.
مرا گفت: "شو پیش ِ دژبان؛ بگوی، / که: روز و شب آرام و خُوَشّی مجوی!
تو با او به نیک و به بد یار باش؛ / نگهبان دژ باش و هشیار باش.

می توانیم این گونه معنی کنیم که قارن به دژ بان می گوید: از میدان جنگ خسته و نفس زنان نزد تور می روم و تور چیزی نمی گوید تا من حرفامو بزنم.بعد دستوارتشو میده:
مرا گفت: "شو پیش ِ دژبان؛ بگوی، /که: روز و شب.....


محسن جمعه 26 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 20:08 http://sedahamoon.blogsky.com

یکی از گیر و گرفتاری های من همین خُوَشّی است.
من بدون واو ساکن نمی توانم این را بخوانم. اصلن توی خواندن جور در نمی آید. اصلن در تاریخ کسی خوششی را این گونه خوانده است. عمرن.
ببینید خانم پروانه من خودم یه جورایی شده ام فردوسی. نام محسن راهم می دانید که کرده ام:
ابوالقاسم.
اصلن از این خُوَشّی خواندن اذیت می شوم.
فکر نمی کنید حق دارم؟

ابوالقاسم گرامی
من هم کلی کلنجار رفتم تا به این نتیجه رسیدم: روی تشدید ش خیلی تاکید نکنید جور در میاد.

****
می گویند یکی داشت غرق می شد فریاد میزد :help help
یکی از اونجا رد می شد با صدای بلند بهش گفت: آخه به جای اینکه بری کلاس زبان می رفتی کلاس شنا !

حالا من خودمو می گم خودمونو می کشیم تا بچه هامون زبان باز کردند برن زبان انگلیسی یاد بگیرند و در مدارس هم که عربی بهشون یاد میدن...
خوب بد نیست کنار این زبان ها یک کلاس پهلوی هم می رفتیم تا بتونیم متن های کهن رو درست بخوانیم.
دکتر جنیدی کلاس های پهلوی رایگان در بنیاد نیشابور برگزار می کنند بروید ببینید چند شرکت کننده دارد.

ابوالقاسم فردوسی شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 02:48 http://sedahamoon.blogsky.com/1389/12/19/post-13/

من آنم که آن قارن رزم خواه
همی پیش من بر گرفتی کلاه
http://sedahamoon.blogsky.com/1389/12/19/post-13/

محسن یکشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 18:20 http://ketabamoon.blogsky.com

چرا اسم این وبلاق وزین را نمی گذارید:
شاهنامه ای که می خوانیم؟

وقتی می خواستم توضیح دهم مرجع چه شاهنامه ای است دنبال واژاه های پارسی می گشتم که نا خود آگاه نوشته شد: شاهنامه ای که می خوانیم
این نام بگذاریم انحصار وبلاگ های پر بار شما بماند بهتر که من دستی به این نام بزنم.

سروی یکشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 21:13 http://matrook.blogsky.com/

خواندم ... هم بیت ها را هم معنی شان را از روی نامه ی باستان .
این مصراع را دوست دارم :
که: «راز ِ دل آن دیدگان درنهفت!»

و ترکیب "سخنگوی دهقان" وقتی معنی اش را فهمیدم برایم خیلی جالب بود .

و ...
ممنون از آقای مهدی بهشت عزیز که این قسمت را هم مثل همیشه به شایستگی خواندند

آمدم بنویسم : یاران را چه شد...
پیامت بسیار خوشحالم کرد.

این بیت:
چو شب روز شد، قارَنِ رزمخواه / درفشی برافراخت چون گِردْ ماه.
و این یکی:
چو خورشید بر تیغ ِ گنبد کشید، / نه آیین ِ دژ بُد، نه دژبان پدید؛

نشان می دهند ایرانیان صبح زود کار را تمام کردند.

بله «سخنگوی دهقان » را بسیار قشنگ و بجا و مطابق آن زمان معنی کرده اند.

سروی یکشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 22:46 http://matrook.blogsky.com/

چه جالب . نکات جالبی بودن . متوجه معنی مستتر در ایون ها نشده بودم . ممنون بانو .

مانند این در بسیاری داستان ها هست . تورانیان شب کارهای مهم شان را انجام می دادند و ایرانیان روز. ایران سرزمین نور و روشنایی و توران سرزمین تاریکی بود.

در سفری که در نوروز امسال به شمال خور اسان داشتیم از کلات تا درگز و بجنورد و.. رد پای تورانیان را در آثار تاریخی آن سرزمین به خوبی می بینی و حس می کنی و میبینی چهقدر آن سرزمین زیر پای سم اسبان تورانیان لگد مال شده و به خرابی کشیده شده...

باز در آینده به اینها خواهیم رسید.

از همراهی و همدلی ات بسیار سپاسگزارم

فلورا سه‌شنبه 30 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 18:59

قول داده بودم که :

آمده ام که سرنهم
عشق تو را بسر برم...

اما بهار شده و من تب "خیام" دارم... هرچه سعی میکنم شاهنامه بخونم این بابا دست از سرم برنمیداره...
پروانه بانو لطفا ناراحت نشو!

هم دانه امید بخرمن ماند
هم باغ و سرای بی تو و من ماند
سیم و زر خویش از درم تا بجوی
با دوست بخور گرنه بدشمن ماند

دارم به این امید رندانه ای که خیام میده خو میگیرم... امیدی که خودت وقتی داری چراغش رو تو دلت روشن میکنی... میدونی که این چراغ هیچوقت مثل خورشید به زندگیت نمیتابه... اما همونقدر که به وجودت گرما میبخشه رو خوش است!
وای من حالا چقدر خوشم...

باز امشب میام پروانه جان... حتما میام

چه خوب که با خواندن رباعیات خیام خوشی!

حال خوشت را به هم نزن....

باید تا در این حال و هوا هستی بروم عسکامون نوبت بگیرم و عسکی از آرامگاه خیام بفرستم وما هم از آن حال و هو ا یت سود ببریم.


من هم نزدیک ده روزی است به شدت زیر فشار کاری بودم حتی پنج شنبه و جمعه هم تا هفت شب مشغول بودم... وقتی شبکه کامپیوتر کارخانه به هم بریزد کار من زار است... به گونه ای که خواندن داستان پچ پچ های شخصیت های داستان سروی و داستان ماه خاتون فریدون گرامی و غزل حافظ آتشی که نمیرد و عسک های کویر در عسکامون .. خستگی را از تنم به در می کرد. دیروز از خستگی یک دفعه کار را رها کردم و به نشست نقد کتابی رفتم آنجا هم از شانس بد تنها جای خالی زیر باد خنک ایر کاندیشن بود که باعث شد زودتر آنجا را ترک کنم....از آنجا که آمدم بیرون چشمم به نیرنگستان هدایت خورد خریدمش و شب قسمتهایی از آن را خواندم و خیلی از مقدمه ش خوشم نیام.

از امروز کمی سبک تر شدم و حالم بهتر است و می توانم بیشتر وبگردی کنم.

فلورا سه‌شنبه 30 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 23:31

هرچند ابیات این بخش زیاد نبودن اما سوالات زیادی برام پیش اومد که بعضی هاش رو دوستان پاسخ گفتن...
یکی از سوالهام اینه که "الانی دژ " چه جور جایی هست؟جزیره ایست وسط دریا؟ که توش قلعه ساخته شده؟
کلمه "الانی" رو نتونستم پیدا کنم.

از اصطلاح "آماده دل" هم خیلی خوشن اومد شاید اگر اینجا ندیده بودم فکر میکردم بمعنی پذیرا باشه...

حکیم ما در وصف قارن و دژبان قارن رو بدسگال وصف میکنه و دژ بان رو ساده دل که از انصافی که در اندیشه ش وجود داره بسیار لذت بردم

جمله " راز دل از دیدگان در نهفت" که حالت امری داره بسیار به دلم نشست -لایک به سروی جان-... مادربزرگهای ما میگفتن آرزوهاتون رو بلند نگین چون بهش نمیرسین... خب ، آرزوهای ما هم رازهای ما هستن که گاهی براش چه نقشه ها و چه برنامه ریزی ها که نداریم... جمله ش بسیار حکیمانه ست...

در مصرع

همی دود آتش بر آمد چو قار

قار به چه معناست؟ منظور اینه که آسمون از دود سیا ه شده مثل آسمونی پر از کلاغ شده، یا اینکه منظورش قیرگونه که اینطور نوشته؟

دروود

شاید این نیم بیت:
« به خارا برآورده از قعر ِ آب»
نشان می دهد بر روی سنگ خارا که از قعر آب در آمده بنا شده است.

تا دیدگاه دیگر دوستان چه باشد.

معنی قار «قیر» است که وازه قیر بارها در شاهنامه به کار برده شده است و نشان می دهد در آن زمان «قیر» و یا «نفت» را می شناختند.

با سپاااس

شهرزاد جمعه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 08:58

در نسخه مسکو این نفرمود خیلی قطعی بفرمود آمده و از مواردی است که در تمام نسخه های مرجع هم همین بفرمود است هر چند در نامه باستان و ... نفرمود آمده ولی بفرمود برام راحت تر و قابل درک تره

الانی دژ هم دژی بوده از جنس سنگ سخت (خارا) که پی آن در بن دریا بوده و سر بر آسمان داشته ابیات فردوسی در توصف دژی است بسیاری محکم و نفوذ ناپذیر

فردوسی چندین بار دیگر هم از الان و الانان گفته:

الانان و غز گشت پرداخته
شد آن پادشاهی همه تاخته

بخواند و بسی پندها دادشان
به راه الانان فرستادشان

کشیدند لشکر به دشت نبرد
الانان و دریا پس پشت کرد

فلورای گرامی این که این الانی دژ در همان منطقه الانان بوده را شک دارم ولی در لغت نامه دهخدا زیر واژه های الان و اران و الانان می توانی بیشتر در این باره بخوانی.

در این پیوند هم توضیحات دیگری در این باره آمده:

http://azargoshnasp.net/history/Scythians/hezaareyehalan.htm

فرشته جمعه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 16:26 http://fershteh.aminus3.com

سلام پروانه جان..از اینکه سر زده اید وبرایم نوشته اید ..آن هم به زیبایی...یک دنیا ممنون...
...
همیشه از شاهنامه خوانی لذت بردم
کوچک بودم..وهرشب در ساعت مشخصی همه دور هم بودیم..ومادرم با صدای خوشش برایمان می خواند...فصلی از شاهنامه را
یک شب از شاهنامه بود..شبی دیگر از ارسلان نامدار..وشبی دیگر از هزار ویک شب
دنیای کودکیم ..با این خواندنها شکل گرفت..ونگاهم ...
وقتی به این مکان می ایم ..وگوش می سپارم ..گویی باز صدای مادرم در گوش هایم طنین می اندازد
به یک دست، قارن؛ به یک دست، شیر؛ به سر بر،‌ ز تیغْ آتش و آبْ زیر.

حسم را نمی توانم بنویسم..فقط بگویم ..لذت می برم بی نهایت...پاینده باشید...وسرفراز پروانه جان
.....

درود و سلام بر فرشته ی نازنین
از خواندن این هم یاد و احساس خوش بسیار خوشحال شدم.

چقدر خوب که دنیای کودکی با داستان های شاهنامه پر شود نا با بتمن و پلنگ صورتی ومرد عنکبوتی و...
روزی دکتر کزازی گفتند: پیش از آنکه فیلم پا به دنیا بگذارد کودکان که همراه پدرشان به قهوه خانه برای گوش دادن به داستان های نقال می رفتند آن فضا که در و دیوارش پر بود از نقاشی های شاهنامه و نقال با آن تب و تاب شاهنامه می خواند ذهن کودک پر از پرسش میشد ولی امروزه اینها جای خود را به فیلمهای تند و گذرا .. داده است و...
فرشته ی گرامی باقی اش را خودمان می بینیم که احساسات سطحی و کودکانه ای فرزندان این آب و خاک را دوره کرده است.
حالا که این بیت را انتخاب کرده ای می بینم ان فضا هنوز در ذهنت زنده است و اثر شاهنامه را بر کودکی از نمی دانم چند سال پیش می بینم.

بسیار از همراهی و همدلی ات سپاسگزارم.

فرشته یکشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 10:38 http://fershteh.aminus3.com

سلام دوباره پروانه جان
مرسی از این همه لطف...راستش اون چیزی که همیشه در یادم مانده وهرگز بیرون نمی رود طنین صدای مادرم هست..وقتی جنگ بین رستم وسهراب را می خواند..واوج صدایش آنجا که سهراب از نشان پدرش می گوید...بله این را منکر نمی شم که دنیای کودکمان عجیب در محاصره چیزهایست که روح معنوی دنیای ایرانی را ندارد...ولی فکر می کنم ما پدر ومادرها هم بی تاثیر نیستیم...باید وقت گذشت وبا شیرینی با زبان وداستانها ایرانی آشنایشان کنیم...کاری که خودم گه گاه می کنم آن زمانی که احساس می کنم آماده هستند شروع به گفتن می کنم ...از بچه ها گذشته من هم احتیاج دارم...دوباره آشنا کنم روحم را با این نوشته ها .واین خواندنها
می خوانم ولذت می برم..پاینده باشید پروانه جان

سلام
طنین خوش صدای مادر همیشه در یاد فرزندان می ماند چقدر خوب که داستان های شاهنامه باشد.

نشان پدر: یکی ازدلایلی که فردوسی به دنبال به نظم در آوردن شاهنامه بود همین به دنبال این بود " من کیستم" همین چیزی که سهراب به دنبالش بود و سراغ مادرش رفت و پرسید نام پدر من چیست؟ همانگونه که فریدون سراغ مادرش فرانک رفت و پدرش را جستجو کرد...
این داستان ها وقتی در کودکی شنیده شود فرزندادن به دنبال چرایی آن در بزرگی می گردند...
شاهنامه از آن همه ی دوره هاست . این روز ها مسائل زیاد و بیهوده ای دور ما را گرفته است که تمام وقتمان را می گیرد باید بتوانیم کمی خود را کنترل کنیم.

با پیشینه ای که از داستان های شاهنامه در کودکی داری حتمن می توانی برداشتی متفاوت با دیگر دوستان داشته باشی. منتظر دیدگاهایت می مانم.
زنده باشی و تندرست

احمدرضا نظری‌ چروده سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1402 ساعت 23:41

با درود برهموطنان عزیز وشاهنامه دوست وایراندوست.یکی ازدوستان که به خورآسان برآیددرآنجا،یعنی خراسان، رفته بود، فرموده که چقدر درآن سرزمین رد پای تورانیان را می شد مشاهده کرد. دربخش تاریخی شاهنامه که مثلا به ساسانیان وبعداز اسلام مربوط میشود،میتوان جغرافیا راباتاریخ تطبیق داد.اما بحث حماسه وجنگهای پهلوانان یعنی دوره پهلوانی را نمی توان باجغرافیای امروزی مطابقت داد.ویکی ازویژگیهای حماسه بی جا ومکان بودن است .یعنی نبایدسیستان راباجغرافیای سیستان امروزی سنجید.همانطورکه نباید شخصیت های حماسی را درتاریخ جستجو کنیم.دراین باره به طورمفصل درویژگیهای حماسه درکتابها، مخصوصا درانواع ادبی شمیسا ودیگر پژوهشگران آمده است.سپاس نظری چروده استادیار دانشگاه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد